Language : English | Persian
سه شنبه 7 مرداد ماه 1393 | کاربر مهمان  | ثبت نام | ورود
نتایج نهایی مرحله ساخت مسابقه ملی طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی اعلام شد. پاراکس از دانشگاه آزاد قزوین اول- شهاب سهند از دانشگاه صنعتی سهند دوم- شبح از دانشگاه شهید چمران اهواز سوم
دانلود فایل پیوست
آزمون‌های عملی و پیش‌آزمون چهارمین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین از روز جمعه 1392/8/17 لغایت سه‌شنبه 1392/8/21 در پیست اتومبیل‌رانی مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار خواهد شد.
دانلود فایل پیوست
کمیته برگزاری مسابقه با در نظر گرفتن شرایط تیم­ ها و لزوم حفظ نظم و شأن این مسابقه اجازه افزودن عضو در این مرحله را صادر نمود.
دانلود فایل پیوست
کمیته علمی مسابقه با توجه به وضعیت موتورسیکلت‌ها در پیش‌آزمون مقدماتی و تجربیات ادوار گذشته، جهت رعایت مسائل ایمنی و قوانین مسابقه نکاتی را اعلام نموده است.
دانلود فایل پیوست

2-راه­کارهای مدیریت زمان


راه­کارهای مدیریت زمان

مقدمه:

شرکت کنندگان در مسابقه ملی طراحی ماشین، قطعاً تا کنون به این نتیجه رسیده اند که برای کسب نتیجه مطلوب و نیل به هدف نهایی که همان ساخت خودروی الکتریکی با کیفیت مورد انتظار است، باید برای برنامه های در نظر گرفته شده محدودیت های زمانی را در نظر داشته باشند تا زیان های ناشی از عدم برنامه­ریزی را به حداقل برسانند. برای مثال ممکن است تیمی زحمت بسیار کشیده باشد ولی به علت عدم رعایت نکات دقیق در مدیریت زمان، تنها چند روز دیرتر خودرو را آماده کند و مشمول جریمه­های فراوان شده و یا از حضور در آزمونهای عملی باز ماند؛ در حالی که زمان کاملاً کافی بوده است. مثال ذکر شده اهمیت مبحث مدیریت زمان را روشن می سازد.

به همین منظور کمیته برگزاری مسابقه در ادامه برگزاری دوره های آموزشی، این سند را در حد بضاعت تهیه و تنظیم نموده است تا تیم های شرکت کننده بتوانند با استفاده از رهنمون های این مجموعه در رسیدن به اهداف خود موفق­تر از پیش باشند.

مديريت زمان

44287ccf81a70511f80940a656c9d856.jpgمهارت مدیریت زمان، مهارتی است برای صرفه‌جویی و جلوگیری از اتلاف وقت، داشتن آمادگی قبلی برای فعالیت‌های اجتماعی، کاهش حجم کار، نظارت بر روند پیشرفت کارها و تنظیم وقت موجود متناسب با اهمیت کارها.

توجه داشته باشید که اگر وقتی را برای مدیریت زمان خود اختصاص ندهید، زمان شما را مدیریت خواهد کرد و زندگی شما آشفته خواهد شد. حقيقت آن است كه ما بايد خود را اداره كنيم نه زمان را؛ چرا كه زمان اساساً اداره­شدني نيست و خواه­ناخواه زمان مي­گذرد و اين ما هستيم كه بايستي از آن به خوبي استفاده كنيم. به تعبير ديگر مديريت زمان در واقع همان مديريت بر خويشتن است و جالب است بدانيد مهارت‌هايي كه ما براي اداره‌كردن ديگران نياز داریم، همان مهارت‌هايي است كه براي اداره كردن خود، به آن­ها نيازمنديم؛ مانند توانايي و مهارت در برنامه­ريزي، تفويض اختيار، سازماندهي، رهبري و كنترل.

احتمالاً روشن‌ترين دليل عدم استفاده از مديريت زمان اين است كه مردم نمي‌دانند مديريت زمان چيست. دليل دوم سستي و تنبلي است؛ بعضي از مردم فاقد هدف و انگيزه لازم براي برنامه‌ريزي مؤثر هستند. گروه سومي كه از مديريت زمان استفاده نمي‌كنند آن‌هايي هستند كه دوست دارند و یا عادت کرده­اند تحت فشار و تنگي وقت (دقيقه نود) و شرايط بحران كار كنند.

ممكن است در شرايطي استفاده­نكردن از مديريت زمان توجيه‌پذير باشد اما مزاياي استفاده موفق از مديريت زمان هر گونه دليل يا توجيه را رد مي­كند. مديريت زمان كمك مي‌كند كه تعيين كنيد كدام يك از كارهايي كه انجام مي‌دهيد مهمتر هستند. اين عمل به شما اين امكان را مي‌دهد به برخي فعاليت‌ها اولويت زيادي دهيد و برخي از فعاليت‌ها را حذف كنيد. هم‌چنين مديريت زمان به شما كمك مي‌كند كه از طريق حذف مزاحمت‌ها و فعاليت‌هاي غيرضروري، مدت زماني را كه واقعاً كار مي‌كنيد، افزايش دهيد. يكي از وجوه رضايت‌بخش مديريت زمان، كاهش استرس در زندگي است. كاهش سطح استرس موجب بهبود سلامت روحي و جسمي مي‌شود. بنابراين استفاده مؤثر از زمان ضرورتي اجتناب ناپذير براي موفقيت در عرصه كار و زندگي است.

راهکارهای اصلی مدیریت زمان

شما احتمالاً مقالات یا كتاب­هایی را در رابطه با مديريت زمان مطالعه كرده­ايد، اما در اينجا با عنوان كردن ۱۱ كليد اصلى در مديريت زمان سعى داريم كه شما را به هدف نهايى خود كه همان از دست ندادن زمان و مديريت صحيح وقت، است هدايت كنيم. اين 11 اصل عبارت­اند از:

5bc73e05e08194229ff730e0d139f6a9.jpgمديريت زمان، دانش شخصى است

همان­گونه كه شبانه­روز مقدار مشخص و ثابتى از زمان را به خود اختصاص مى­دهد، هيچ­گاه كمتر و يا بيشتر از ۲۴ ساعت نمی­شود و اين اصل را ما در زندگى خود   پذيرفته­ايم، بايد اين نكته را نيز بپذيريم كه اين ما هستيم كه بايد زمان خود را تنظيم كنيم. ما هرگز نمى­توانيم اين ۲۴ ساعت را افزايش و يا كاهش دهيم اما با برنامه­ريزى صحيح مى­توانيم بهره خود از اين زمان معين را بيشتر كنيم. بنابراين وقتي تصميم گرفتيد كه از استراتژي‌هاي مديريت زمان استفاده كنيد، از همان زمان بايد شروع كنيد.

توجه به اين نكته مهم است كه رهنمودهاي ارائه شده در مديريت زمان، كلي هستند. اين رهنمودها نقطه شروعي براي توسعه سيستم مديريت زمان است. در نتيجه براي مديريت موفق زمان،‌ بايد سيستم مديريت زمان مناسب خود را طراحي كنيد.

نشتى­هاى زمان را بيابيد

همواره به دنبال نشتى­هاى زمان باشيد و ببينيد كه زمان شما در كجاها بيشتر هدر مى­رود. پس از يافتن اين زمان­ها سعى در كنترل آن داشته و تلاش كنيد تا آن را به كارهاى گوناگون اختصاص دهيد.

مي­توان موارد زير را به عنوان برخي از عوامل اتلاف وقت معرفي نمود:

جلسات غير ضروري

ميز يا محدوده كار نابسامان

تلفن‌هاي غيرضروري

صرف وقت زياد براي پاسخگويي به نامه‌ها

دسته­بندي اوراق بيش از يك بار در روز و صرف زمان طولاني براي سازماندهي آن­ها

مشكل­داشتن با تكنولوژي (اختلال در كار كامپيوترها)

صرف وقت زياد در ترسيم برنامه‌هاي كاري براي ديگران

اختصاص زمان طولاني به برنامه­ريزي

اختصاص زمان طولاني به تحليل اشتباهات

اختصاص زمان طولاني به مستندسازي

تلاش بيهوده براي جلب توجه ديگران به كارهاي انجام شده

انجام كارهايي كه مي‌توان به ديگران محوّل نمود

انجام كار بدون بازده در اوج خستگي

تغيير برنامه زمان­بندي سفرها

تغيير اولويت‌ها به خاطر تغيير مديريت‌ها

...

اهداف خود را به صورت دقیق معین کنید

تعیین هدف، فرآیند اصلی برنامه‌ریزی شخصی است. شما با هدف‌گذاری منظم و مداوم تصمیم می‌گیرید به چه می‌خواهید برسید و گام‌های رسیدن به آن اهداف مرحله به مرحله چه هستند. فرآیند هدف‌گذاری به شما کمک می‌کند تا انتخاب کنید در زندگی چه می‌خواهید. هنگامی که بتوانید به سؤال پاسخ دهید، متوجه می‌شوید باید روی چه چیزی تمرکز کنید تا به اهدافتان برسید. علاوه بر این، با تعیین اهداف برایتان روشن خواهد شد چه کارهایی وقت تلف­کردن است و در رسیدن به اهداف به شما کمکی نخواهد کرد.

3776c41cb4173c90469b4c8daeb124f8.jpgگاهی ما در تعیین هدف به بیراهه می‌رویم و تعیین هدف کمکی به ما نمی‌کند. این در صورتی است که اهداف ما غیر واقع‌بینانه و زیاد یا خیلی ابتدایی و سطح پایین باشند. اهداف مبهم و نامنظم و آشفتگی در فرآیند تعیین اهداف و همچنین اهداف زیاد و بدون اولویت‌بندی نیز چنین وضعیتی خواهند داشت.

بنابراین حتماً اهداف را واقعی، قابل دسترس و منطقی در نظر بگیرید و آنها را اولویت‌بندی کنید. سپس فعالیت‌های خود را در راستای دستیابی به آن­ها تنظیم کنید. پیش از هر کاری باید زمان‌تان را ارزیابی کنید.

اهداف را دسته­بندی و اولیت­گذاری کنید

همواره اهداف و اولويت­هاى خود را بنويسيد و آن­ها را مرتب كنيد. سپس اولويت­هاى غيرضرورى را حذف كنيد و اهداف بلند­­­مدت و ميان­مدت خود را نيز شناسايى كرده و سعى در به انجام رساندن    آن­هاداشته باشيد. اين اهداف تعيين­شده بايد دست­يافتنى و در عين حال آرمانى باشد تا سبب تحريك شما براى تلاش و كوشش شود. اين نكته را فراموش نكنيد كه هيچ­گاه سعى در كپى­بردارى از طرح­ها و هدف­گذاری­های دیگران نداشته باشيد.

استفاده از ابزارهاى كمكى در مديريت زمان

برنامه‌ريزي در زندگي شخصي و حرفه‌اي با یکدیگر تفاوت دارند. در برنامه‌ريزي شخصي، برنامه‌ريزي از طريق هدف­گذاري و ترسيم مسير دست‌يابي به اهداف انجام مي‌شود. در برنامه‌ريزي حرفه‌اي برنامه‌ريزي پروژه ‌محور است. برنامه‌ريزي پروژه بايد از طريق نرم‌افزارهاي برنامه‌ريزي رسمي و یا به روش گانت چارت انجام شود.

روش برنامه‌ريزي مناسب خود را انتخاب كنيد و همواره سعى در استفاده از تكنولوژى­هاى روز در زمينه برنامه­ريزى براى مديريت زمان خود داشته باشيد. استفاده از نرم­افزارهاى رايانه­اى و نيز امكانات گوشى­هاى همراه از اين نكات است. به عنوان نمونه آيا شما تا به حال از Reminder تلفن همراه خود استفاده كرده­ايد؟

اولويت­بندى

889d712582897587d3746c9ad6accc60.jpgاولويت‌بندي يكي از مهم­ترين قدم‌هاي مديريت زمان است. اين عمل كمك مي‌كند كه موارد زمان‌بری را كه نه اوقات خوشي را ترتيب مي‌دهند و نه كمك مي‌كنند كه به اهداف خود دست يابيد، حذف كنيد. اين مرحله بيشترين تغيير در جهت افزايش زمان را به دنبال دارد. با تصميم­گيري در خصوص فعاليت‌هايي كه بايد انجام دهيد و فعاليت­هايي را كه بايد حذف كنيد اولويت‌‌بندي را آغاز كنيد. براي تصميم‌گيري در خصوص فعاليت‌هايي كه بايد انجام دهيد، فعاليت‌هايي را تعيين كنيد كه از آنها لذت مي‌بريد و آنها را خوب انجام مي‌دهيد. خيلي مهم است كه هم از نظر حرفه‌اي و هم از نظر شخصي از كاري كه انجام مي‌دهيد، احساس خوب و خوشايندي داشته باشيد.

همانطور که لذت بردن انجام یک کار اهمیت دارد، خوب انجام دادن آن نیز مهم است. در تعيين اينكه چه كارهايي را انجام دهيد و چه كارهايي را تفويض كنيد، شناخت نقاط قوت و ضعف شما حياتي است. تلاش نكنيد مسئوليت‌هايي را بيش از آنچه مي‌توانيد به صورت معقول انجام دهيد به عهده گيريد. بعد از تعيين كارهايي كه از آن­ها لذت مي‌بريد و آن­ها را خوب انجام مي‌دهيد، شما آماده هستيد كه فعاليت‌هاي غيرضروري در زندگي خود را دور بريزيد. تمام منابع موجود خود را پيدا كنيد و فعاليت‌هايي را كه بيش از توان خود مي‌دانيد تفويض كنيد. بعد از اينكه فهرست كارهاي روزانه را به ميزان قابل قبولي از مسئوليت‌ها كاهش داديد، زمان برنامه‌ريزي فرا مي‌رسد.

72e4989d294a8432aacf64a8bbeae870.jpgبنابراين به صورت روزانه و هفتگى كارهاى خود را اولويت­بندى كنيد تا در زمان شما صرفه­جويى شود.

استفاده از تفويض اختيار

همواره از اصل تفويض اختيار در كارها استفاده كنيد و هيچ­گاه سعى در تك­روى در انجام امور نداشته باشيد و بدانيد همواره كسانى هستند كه توانايى انجام صحيح كارهاى مورد نظر شما را دارند. تفويض، زمان بيشتري ايجاد مي‌كند، اما اين كار هميشه به سادگي قابل انجام نيست. در حقيقت خيلي از افراد به چند دليل با تفويض كارها مشكل دارند. گاهي اوقات توضيح انجام يك كار به فرد ديگر بيش از انجام كار توسط خود طول مي‌كشد. اما اگر آينده‌نگر باشيد متوجه مي‌شويد كه اگر يك وقت اضافي صرف كنيد مي‌توانيد در آينده نيز كار مورد نظر را تفويض كنيد. دليل ديگر عدم تفويض، كمال‌گرايي است. وقتي تفويض مي‌كنيد به افراد اجازه مي‌دهيد كه اشتباه كنند. اگر شما تحمل تصحيح اشتباهات را داشته باشيد آنگاه افراد بيشتري ياد مي‌گيرند كه كار مورد تفويض را به صورت مناسب انجام دهند. دليل آخر عدم تفويض، ترس از كاهش قدرت است. اين وجه از تفويض چيزي است كه همه ما با آن روبرو خواهيم بود. به چيزي كه از تفويض به­دست مي‌آوريد فكر كنيد نه به چيزي كه از دست مي‌دهيد. وقتي توانستيد بر ترس‌هاي خود از تفويض­كردن غلبه كنيد بايد ياد بگيريد كه چگونه به صورت اثربخش تفويض كنيد. ابتدا تعيين كنيد كه چه چيزي بايد تفويض شود. سپس افراد توانا و مشتاق انجام كار و گزينش­شده را انتخاب كنيد. به­ ياد داشته باشيد كه كل كار را تفويض كنيد. كار و چيزي كه مورد انتظار است را توضيح دهيد. قدم بعدي اين است كه اجازه دهيد فرد كار را انجام دهد. كار را در زمان­هاي از پيش تعيين شده مورد بررسي قرار دهيد. بنابراین بعضى از كارها را بر عهده دیگران گذاشته یا خود را مشغول امور كم­اهميت نكرده و صرفاً به امور كليدى بپردازيد.

6d3e5481dc9d49e40d1dd7bb1454a7bf.jpgاز انجام كارهاى تكرارى بپرهيزيد

سعى كنيد كارهاى تكرارى را مانند كارهاى كم اهميت به ديگران واگذار كنيد.

تعيين محدوده زمانى

براى كارهاى زمان­بر يك حداكثر زمان را در نظر گرفته و پس از پايان زمان تعيين­شده، كار مورد نظر را تعطيل كرده و به هيچ وجه ديگر به آن نپردازيد و ادامه كار را به روز آينده و زمان تعيين شده بعدى موكول كنيد.

سازماندهى سيستم­ها

در انجام امور روزانه از سيستم­هاى موجود و كارا استفاده كنيد و سعى در تغيير سيستم­ها- از سيستم سنتى به سيستم­ جديد- داشته باشيد. هرگز از يك سيستم قديمى به دليل عادت­كردن به آن حمايت نکنید و همواره به دنبال سيستم­هاى جديد و بهره­ور باشيد. براى انجام كارهاى خود حتماً از يك الگوريتم استفاده كنيد، يعنى مراحل انجام كار را در لحظات بيكارى نزد خود مرور كرده و سعى كنيد حالات نفى سيستم را نيز پيش­بينى كرده و از قبل براى آن راه حلى بينديشيد، نه در موقع بروز اين گونه از عوامل.

از انتظار بيهوده بپرهيزيد

همواره در جلسات و قرار ملاقات­ها به موقع حاضر شويد و از ديگران نيز چنين انتظارى داشته باشيد. مطمئن باشيد كه وقت اضافى براى هدردادن نداريد و در صورت هدررفتن، اين­گونه از وقت­ها ديگر قابل جايگزينى نيستند. در انتها هيچ­گاه فراموش نكنيد كه زمان ارزشمندترين سرمايه براى هر فرد، گروه و سازمان است كه با ديگر سرمايه­ها به هيچ عنوان قابل مقايسه نيست، اين سرمايه غيرقابل خريدارى و نيز غيرقابل توليد است. پس بايد به خوبى از آن مراقبت و محافظت به عمل آورد.

 

با آرزوی موفقیت برای کلیه تیم های شرکت کننده در

مسابقه ملی طراحی و ساخت خودروی الکتریکی

 


یکشنبه 9 مهر ماه 1391 | Hit : 1361 | Code : 4864
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
© 2012 All Rights Reserved | Powered by : HomaNic.com | Developed by :